Sähköinen liiketoiminta kurssitehtävät
Itseopiskelutehtävien palautus tapahtuu
30.4.2013 mennessä! Mikäli sinulla on kysyttävää tai tehtävän anto on epäselvä kommentoi blogiin TAI nopeammin saat vastauksen
MSL12 FB seinän kautta.
Opintojakson kokonaisuus on
5 opintopisteen laajuinen, joten tehtävää on ihan reippaasti. Opintojakso on meinaa siis kokonaisuudessaan 133 h opiskelijan työtä.
Tsemppiä kaikille!
Palautusohjeet
Tehtävien 1-4 palautus tehdään omaan blogiin sekä linkkilistana Kirsille. Tehtävä 5 palautetaan sähköpostilla Kirsille sähköposti osoitteeseen kirsi.mikkola(at)liiketoiminta.info.
- Noudata annettua aikaa eli 30.4.2013 mennessä. Mikäli työkiireet tai positiiviset asiakkaat aiheuttavat positiivista ongelmaa etkä pysty suorittamaan tehtäviä annetussa ajassa, ilmoita siitä vähintään 1 ennen palautusajan päättymistä eli 23.4.2013.
- Ilmoita tehtävien suorituksesta sähköpostilla, johon laitat otsikon ”erikoistumisopintojen 2013 tehtävät”
- Kirjoita sähköposti seuraavan mallin mukaan:
- Tehtävä 1. + tarkka osoite missä tehtävä on
- Tehtävä 2. + tarkka osoite missä tehtävä on
- Jne.
Tehtävä 1
Pohdi mikä merkitys on yrityksen visiolla (liiketoiminnallisilla tavoitteilla) sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa? Mitä yrityksen e-strategian tulee vähintäänkin sisältää?
Tehtävä 2
Mikä mielestäsi verkkokaupan merkitys Suomen pk-yrityksille ja elinkeinoelämälle Suomessa? Voit tarkastella kysymystä matkailun, elämystuotannon tai vapaa-ajan näkökulmasta JA MYÖS muiden kuten toimialojen näkökulmasta.
Käsittele mm. seuraavia asioita:
- Minkälaisia muutoksia näet kaupankäyntiprosesseissa verkkokaupan yleistyessä syntyvän?
- Ketkä voittavat, ketkä häviävät tässä muutosprosessissa?
- Mitä tekijöitä koet voimakkaimmin verkkokaupan kasvua rajoittavina?
- Onko yleensäkin verkkokaupan asema Suomessa jotenkin erilainen kuin muualla Euroopassa, USA:ssa tai Japanissa? Miksiköhän?
Tehtävä 3
- Kerro lyhyesti valmismatkalaista ja kuluttajasuojalaista. Missä niitä sovelletaan ja miten?
- Kuluttajansuojalain säännökset ovat pääsääntöisesti pakottavia lain säännöksiä, mitä tällä tarkoitetaan?
- Mitä tarkoitetaan tietosuojalla kuluttajalle suunnatussa verkkokaupassa?
- Mitä tarkoitetaan etämyyntisäännöksillä, jotka koskevat elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välistä kauppaa? Mitä nämä säännökset ovat?
- Mitä tarkoittaa ns. muotovapaus yritysten välisissä sähköisen kaupankäynnin sopimuksissa?
Tehtävä 4
- Miten Internet on vaikuttanut matkailuyritysten kaupankäynnin arvoketjuun?
- Miten konkreettisesti matkailun tuotantoverkoston toimintaa voidaan tehostaa sähköistämällä verkoston liiketoimintaprosesseja b to c kaupassa? Entä b to b kaupassa?
- Pohdi miten Globaalit jakelujärjestelmät ohjaa yritysten sähköistä kauppaa, vai ohjaatko?
VAIHTOEHTOTEHTÄVÄ:
Voit vaihtaa yhden (tehtävät 1-4) seuraavaan tehtävään
Tehtävä 5 (vähintään 4 sivua)
Kirjoita essee, jossa pohdit sähköisen liiketoiminnan tulevaisuutta suomalaisissa matkailun, vapaa-ajan ja elämystuotannon yrityksissä. Esitä näkemyksiäsi seuraavista näkökulmista:
- kilpailutilanteen muuttuminen matkailutoimialalla
- asiakkaiden odotusten kasvaminen, kulutus- ja ostotottumusten muuttuminen
- uudet liiketoimintamallit
- muuttuvat markkinointi ja yhteisöllisyys
- yritysten sähköisen liiketoiminnan osaamisen kasvaminen
Pohdi lisäki miten yritysten asiakkuuden hallinnan osa-alueita tulisi kehittää palvelemaan paremmin ja tehokkaammin yrityksen operatiivisia ja analyyttisiä toimintaprosesseja.
Huom! Tehtävä 5 palautus sähköpostilla!